Incontinentie na de bevalling

Ruim 15 jaar geleden volgde ik de workshop ‘Pelvic Power’ vanuit de Feldenkrais Methode. Ik was me niet bewust van mijn eigen bekkenbodem issues: ik had lichte incontinentie sinds de bevalling van mijn dochter 12 jaar daarvoor. Het was in het eerste jaar wel een duidelijk probleem geweest. Toen had ik af en toe echte overstromingen. Maar dit beetje urineverlies, een drupje bij hoesten en niezen, vond ik niet echt een probleem. Dat ik me tegelijk had begrensd door niet meer hard te lopen of te springen was al een zo geaccepteerd en geïntegreerd gegeven dat voelde dus niet echt als een beperking.

Je beperkingen als normaal gaan accepteren

Is dat niet wat we meestal doen met onze geschiedenissen die ergens ook beperkingen op leveren: accepteren en ermee leren leven alsof het zo hoort. In mijn geval ‘als moeder kun je nou eenmaal niet meer zonder risico’s springen’. Wat een verrassing was het dan ook dat het onbewuste probleem na de workshop helemaal weg was. Ik kon weer niezen, hoesten, springen en zelfs hardlopen zonder drupjes of meer lekkage!

De landkaart van je lichaam

Wat nog veel meer een verrassing was, was dat ik na de workshop een levendige bekkenbodem had, een bewustzijn daarvan. Zò weldadig! Nu pas realiseerde ik me, door deze verandering, dat ik daarvoor daar niet voelde. Het was een soort witte plek op de landkaart van mijn lichaam, een nog niet ontdekt stuk land. En ik was al 25 jaar daarvoor begonnen die landkaart in te kleuren en dacht dat ik al alle plekjes had ingekleurd!

De gids nodig voor nieuwe ontdekkingen

Ook dat is deel van onszelf nemen zoals we onszelf ervaren. Hoe mooi zou het zijn als we allemaal net een wat meer nieuwsgierige aard zouden kunnen hebben. Maar dat is ook lastig, want witte plekken voel je niet. Witte plekken hebben een gids nodig, die je daar mee naar toe neemt, je daarnaartoe begeleidt. Ik ben dan ook mijn Australische collega’s heel dankbaar voor hun nieuwsgierige, onderzoekende en creatieve aard, waarmee ze deze lessen hebben ontwikkeld naast alle door Moshe Feldenkrais gecreëerde lessen. Nu ben ik al meer dan 15 jaar de gids voor Nederlandse vrouwen met bekkenbodemklachten als gevolg van de bevalling.

Je bekkenbodem en je gronding

Wat ik me nu steeds meer realiseer – vooral nu ik steeds verdere witte plekken aan het ontdekken ben als een echte ontdekkingsreiziger – dat als je de bekkenbodem niet goed voelt, je ook niet goed kunt gronden. Gronden is het woord wat gebruikt wordt voor het je verbonden weten met de aarde. De aarde is onze ‘dragende moeder’ en wij kunnen ons bewust zijn van haar steunende kracht via onze gronding. Je gronding is de energetische verbinding tussen jouw lichaam, vooral vanuit je eerste chakra, naar het centrum van de aarde. En je eerste chakra zit in je bekkenbodem.

Bewust zijn van je lichaam

Je bewust zijn van je lichaam is een voorwaarde om je goed te kunnen gronden. Je bewust worden van je lichaam, bijvoorbeeld door feldenkraislessen, yoga of andere bewustmakende bewegingslessen, maakt ook meteen dat je je meer geaard voelt. Meer bewustzijn in je bekkenbodem helpt je gronding nog duidelijker worden en verdiepen.

Ik ben graag jouw gids in dit proces

Hoe mooi zou het zijn als ik jou mag gidsen om meer bewustzijn te realiseren in je bekkenbodem en dat je tegelijk merkt dat je bekkenbodem een heel vanzelfsprekend functioneren krijgt en dat je precies zoveel aanspant als nodig, niet meer en ook niet minder. En dat je merkt dat je je bekkenbodem weer overgeeft aan de natuurlijke organisatie van je lichaam. Als het goed is werkt hij vanzelf precies zoals het nodig is voor een gezond lichaam zonder dat je het verder aandacht geeft. Misschien heb je wel enige tijd van oefenen nodig en een aantal gedragsveranderingen op basis van meer kennis, maar vertrouwen dat het gewoon werkt, is bij sommigen al voldoende om het gewenste resultaat te krijgen.

Vanaf begin september geef ik weer mijn ‘Zeggenschap over de bekkenbodem’, een 6x 3-urige cursus via zoom. Gegevens erover vind je hier!

, , ,

No comments yet.

Geef een antwoord