Child’Space

De afgelopen maanden heb ik niet veel tijd gehad om te schrijven. Dat kwam doordat ik de organisatie van de Child’Space Training in Amsterdam op me heb genomen. Als ik dat niet had gedaan, was hij niet doorgegaan. Nu is het eerste uit vijf segmenten twee weken geleden met groot succes afgesloten. Het had wel even al mijn aandacht nodig om dat voor elkaar te krijgen.

Al langer hebben jullie gemerkt dat ik vaak met voorbeelden kom uit de bewegingsontwikkeling. Dat is op zich niet zo vreemd, omdat de Feldenkrais Methode voor een groot deel daarop rust. Hoe leer je beweging? Wat is daarvoor nodig? Hoe doen baby’s dat? Moshe Feldenkrais heeft dan ook heel veel naar kinderen gekeken in de wachtkamer van zijn vrouw, die kinderarts was. Nieuwsgierigheid, onderzoeken en uitproberen, totaal gerichte aandacht en een soort tijdloos gevoel zijn belangrijke ingrediënten. Die zijn allemaal in de feldenkraislessen gekomen.

beweging, ontwikkeling, vrij spelen, geef me tijd het zelf te ontdekken, succes stimuleert

succes geeft een gevoel van plezier en trots

Door de Child’Space Training is die interesse groter geworden. De ontwikkeling van baby’s is een hand in hand gaan van heel veel verschillende, zich ontwikkelende systemen. De psychologische vaardigheden, zoals op jezelf kunnen vertrouwen en de sociale, cognitieve en communicatieve vaardigheden, ontwikkelen zich op basis van het in beweging zijn. De beste maat die we hebben of het goed gaat, is de bewegingsontwikkeling. Het blijkt dat de mate van laten zien van variatie een goede manier is om te bepalen of het goed gaat.

De norm is dus niet dat Sofie gaat rollen, maar of ze variatie kan maken in het rollen en zich kan aanpassen aan de verschillende omstandigheden, bijvoorbeeld omdat het speeltje meer naar beneden is gevallen of juist naar boven is gerold en Sofie het terug wil hebben. Het is dus ook niet of Tom gaat kruipen, maar of hij zich kan aanpassen aan veranderende omstandigheden, zoals een gladde vloer of een onaangenaam ruw kleed. En of hij het kruipen steeds makkelijker en beweeglijker maakt of dat hij tevreden is met een wat beperktere vorm, zoals wijdbeens of zonder draaibeweging in het bekken en wervelkolom.

Als een kind een goede kwaliteit ontwikkelt in zijn bewegen, is hij emotioneel stabieler en leert hij gemakkelijk zichzelf te vermaken. Als een kindje in de motoriek iets niet gemakkelijk kan vinden, bijvoorbeeld in een wat stijvere vorm blijft hangen, zal dat betekenis hebben voor zijn emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid. Hij zal zich van binnenuit wat onzekerder voelen omdat hij merkt dat het niet zo makkelijk gaat en hij zal vaker gefrustreerd zijn en om hulp vragen. Vaak zien we dat als karaktertrekken van dit kind. Dat het anders kan als je hem helpt meer gemak te vinden en zo lekkerder in zijn vel komen te zitten komt niet zo snel in ons op. Het probleem is dat dat tekort pas jaren later weer terug te zien is door bijvoorbeeld een gebrek aan balans, niet goed mee komen met de gymles of een probleem met de fijne motoriek, dus bijvoorbeeld met schrijven.

spelend klimmen en klauteren

spelend klimmen en klauteren

In de Child’Space Training van Chava Shelhav, (zie www.childspace.nl) leer je om te kijken naar de ontwikkeling van een kind en op te merken of er sprake is of het kind stukjes overslaat en hoe je het kind kan helpen die stukjes ‘in te halen’. In de Child’Space baby/oudergroepjes of individuele les krijgt het kind nieuwe informatie voor zijn brein. Hierbij worden altijd alle ontwikkelingssystemen gestimuleerd, zodat het leren weer het natuurlijke, geïntegreerde leren is. Zo kunnen overgeslagen of achtergebleven stukjes een inhaalslag maken en tegelijk in het geheel inpassen, waardoor de gehele ontwikkeling ineens een sprong voorwaarts maakt.

Eén van de belangrijkste ontwikkelingsimpulsen is het zich op gaan richten. Dat is de reden waarom alle gezonde kinderen hun hoofd optillen in buiklig, omrollen, tijgeren en gaan zitten. Uiteindelijk zullen ze zich ontwikkelen naar staan en lopen, geheel op eigen wijze en volgorde. Een kind dat door de ouders veel rechtop wordt gedragen en/of veel in een wipstoeltje en maxi cosi verblijft, heeft steeds voor een deel die oprichting al bereikt. In plaats van zelf voldoende spieren te ontwikkelen en zich moeizaam, maar toch, beetje bij beetje, omhoog te werken, krijgt het de oprichting cadeau. Dit kind wil niet zo graag meer op de grond liggen. Hij is daar gefrustreerd en gaat vrij snel huilen. Dit zal de ouders doen antwoorden met het weer oppakken van hun kind of misschien wel hem met kussens gesteund in de bank laten zitten, zodat ze zelf hun handen weer vrij hebben. Doordat het kindje dan tevreden is en vaak zoet speelt, is de rust weergekeerd en is de hele familie blij.

Dit kind komt echter niet gemakkelijk aan omrollen en tijgeren toe. Het ontwikkelt hierdoor onvoldoende de diepere spierlagen die het kind onvermoeibaar rechtop laten zijn en de armen vrij laten voor wat het ook wil doen. Kleine, fijne pieterpeuterwerkjes vragen veel concentratie. Dat gaat gemakkelijk als de juiste spieren zorgen voor het rechtop zijn.

Dit is ook de reden waarom ik Child’Space zo belangrijk vind. Wat een kind nú leert, leert het voor later. Het zal voor zijn hele leven meer plezier en gemak kunnen betekenen en nu plezier, doordat de Child’Space lessen ouders ideeën geven om met hun kind te communiceren en spelen.

 

, , ,

No comments yet.

Leave a Reply