Wat wil jij veranderen?

Wat is er langzaam ingeslopen, waar ben je aan gewend geraakt, maar zou je eigenlijk willen veranderen als je weet hoe?
Of waar heb je moeite mee en wat zou je graag met gemak doen?

Wij mensen zijn gewoontedieren. Gelukkig maar. Dankzij gewoontes kunnen we zoveel bereiken. Stel je maar voor dat je elke dag opnieuw moet uitvinden hoe je uit je bed moet opstaan, hoe je je moet aankleden, enz. Nee, die gewoontes zijn zo gek nog niet. Het zijn geautomatiseerde handelingen geworden. Ik noem dat altijd: bewegen op de automatische piloot. Het vraagt niet meer om aandacht. Het gaat ongemerkt en geeft je ruimte om tegelijk andere dingen te doen.

hardloopster shutterstock_91907681Maar door het geautomatiseerde karakter van het bewegen merk je niet op dat je bewegingen maakt die eigenlijk niet zo productief en gemakkelijk zijn. Dat je misschien hardloopt op een manier waardoor je je knieën teveel belast. Klachten die je hebt, hebben vaak iets te maken met deze onopgemerkte patronen en verdwijnen vaak spontaan als je die patronen verandert.

Veranderen of iets nieuws leren kan niet automatisch, kan niet in je automatische piloot. Om te veranderen of iets nieuws te leren moet je teruggrijpen op de leermodus van je hersenen: langzaam bewegen en met alle aandacht gericht op wat je doet, oftewel mindful bewegen. Als je langzaam genoeg beweegt heb je bijvoorbeeld de tijd om details op te merken in de beweging. Als je langzaam beweegt en verschillende manieren uitprobeert kun je je hersenen helpen verschillen te gaan opmerken, bijvoorbeeld tussen rechts en links, tussen waar het gemakkelijk beweegt en waar het stugger gaat of tussen hoe je nu beweegt en hoe het eerder voelde.

In de Feldenkrais Methode is dat wat je doet: langzaam en met aandacht bewegen. De beweging is onherkenbaar in stukjes opgedeeld. Daar kun je uitproberen, onderzoeken, variëren en dan kunnen de stukjes weer samengevoegd worden. Vaak is het verrassend wat je dan aan bewegingsgemak ervaart. Daarna kun je het weer versnellen en op die manier automatiseren. En als je dan weer loopt of zelfs hardloopt, kun je merken dat er iets is veranderd door het gemak wat je voelt, de lichtheid.

Deel in het commentaarveld wat jij wilt veranderen. Ik kan dan kijken of ik in mijn blog daar op kan aansluiten met tips of een bewegingsles.

 

 

, , , ,

11 Responses to Wat wil jij veranderen?

  1. Colette 29-06-2015 at 20:22 #

    Hoi Tjitske, wat een interessante workshop! Helaas ben ik dan op vakantie, maar ik heb wel heel veel belangstelling voor dit thema, want ik heb nog wel wat te veranderen:) Dus mocht je hem vaker aanbieden… dan meld ik me vast een keer!

    • Tjitske de Boer 29-06-2015 at 21:05 #

      Hallo Colette,
      Meestal heb ik een wat strikter thema. In het najaar bijvoorbeeld De wervelkolom van ‘kop’ tot ‘staart’. Misschien passen een aantal van je veranderpunten daar ook in? Ik ben wel benieuwd naar je lijst.
      Hartelijke groet,
      Tjitske

  2. Marjolein Kalter 17-07-2015 at 12:51 #

    HoiTjitske,
    Aha, dus dat is Feldenkrais: langzaam en met aandacht bewegen! Doet me denken aan een workshop improvisatietheater, waarbij we in elkaars loopje moesten gaan lopen.
    Heel confronterend om anderen te zien bewegen op de manier zoals jij beweegt.
    Heel inzichgevend als ze (vervolgens) zeggen waar dat in hun lijf ongemakkelijk is.

    Wat ik wil veranderen? Op dit moment niets. Als dat verandert weet ik je te vinden!
    Grootse groet,
    Marjolein

    • Tjitske de Boer 12-08-2015 at 19:02 #

      Ha Marjolein,
      Dank je wel voor je reactie! Fijn om te horen dat mijn blog je meer inzicht geeft in wat ik doe!
      Ja, het kan soms best confronterend zijn als je iemand anders jouw manier van bewegen na doet. Inderdaad gebruik ik het ook wel eens in de les, maar vaker doe ik dat met woorden: ‘Sommige van jullie bewegen zo en andere zo. Weet je dan welke jouw manier van bewegen is? En kun je de andere manier eens uitproberen? Hoe voelt dat voor jou?’

      Fijn om te horen dat je op het moment tevreden bent met hoe je functioneert.
      Lieve groet,
      Tjitske

  3. Mirjam 10-08-2015 at 12:17 #

    Hallo Tjitske,
    Ik wil graag liefdevoller met mijn lichaam omgaan en zorgvuldig bewust bewegen. Ik wil me 1 voelen met mijn lichaam en mezelf rust, vertrouwen, kracht en liefde/aandacht geven. Ik wil veranderen in het lichtelijk afreageren van spanningen op mijn eigen lichaam en het slechts te gebruiken als een voortbewegings’machine’.

    Vriendelijke groet, Mirjam

    • Tjitske de Boer 12-08-2015 at 18:51 #

      Hallo Mirjam,
      Bedankt voor je reacties. Ik denk dat je daar een goed plan maakt. En exact dat is ook wat je met de Feldenkrais Methode leert: zachter, vriendelijker naar jezelf zijn en zoeken naar de bewegingen die dat ondersteunen. Waarschijnlijk zijn er nog wel andere manieren hoe je dat zou kunnen doen. Maar de ‘Bewust worden door Bewegen’ lessen zijn daar heel geschikt voor. In het laatste weekend van augustus heb ik weer gratis kennismakingslessen. Kijk maar onderaan de home page van mijn site. Ook elders in het land zijn er bij de start van het seizoen gratis lessen te volgen. Dan kun je ervaren wat het is. Waar woon je, dan kan ik voor je navragen.
      Hartelijke groet,
      Tjitske

  4. Mirjam 10-08-2015 at 12:20 #

    Beste Tjitske,

    Ik wil af van het vastzetten en spanningverhogen van en in mijn lichaam. Ik wil oefenen in het liefdevol bewegen waardoor ik mezelf het beste geef.

    Groetjes, Mirjam

  5. Jet Sebus 12-08-2015 at 15:51 #

    Hoi, Tjitske,

    Wat leuk om je blog te lezen, nu snap ik wat de Feldenkrais Methode ongeveer doet. Helaas kan ik niet bij de workshop komen, maar ik houd me graag aanbevolen voor een volgende keer.

    Hartelijke groeten van Jet.

    • Tjitske de Boer 12-08-2015 at 19:08 #

      Hallo Jet,
      Wat leuk dat je hier je reactie geeft! Dank voor je compliment. Van een schrijfster zoals jij bent, vind ik het geweldig om te horen dat ik begrijpelijk over kom.
      Ik zou het echt heel leuk vinden als je eens een workshop mee komt doen, maar misschien kun je wel op mijn gratis proefles eind augustus.
      Lieve groet,
      Tjitske

  6. Ruth The 12-06-2017 at 16:49 #

    Beste Tjitske,
    Door de titel van deze workshop werd ik wel even aan het denken gezet. Toch kwam al vrij snel een duidelijk antwoord: ik wil beter mijn energie beheren. Ik kom vaak heel moe thuis van mijn werk als psychomotorisch therapeut in een verpleeghuis, omdat ik mijn energie laat weg stromen. Ik probeer er wel op te letten om dit niet te laten gebeuren, maar zeker bij cliënten met gecompliceerde gedragsproblemen, ben ik er niet alert op. Er zijn ook dingen waar ik energie van krijg, Vaak is het een idee dat ik krijg en dat ik dan wil uitwerken/-zoeken. Ik kan hiermee doorgaan tot het randje van uitputting.
    Hartelijke groet,
    Ruth The

    • Tjitske de Boer 12-06-2017 at 20:19 #

      Hallo Ruth,
      Ja, dat zijn ingewikkelde processen. Je energielekken zijn vaak divers. Het is een goed plan om dat als thema neer te zetten. Misschien kan het helpen in de aanloop naar de zomerworkshop alvast met de gedachte te spelen dat je het gaat veranderen. En om iets te veranderen moet je eerst precies weten wat je eigenlijk doet. Hoe verlies je je energie? Wat maakt je moe? Is dat er al meteen aan het begin van de dag, ergens halverwege of merk je het pas als je thuis bent. Vaak zijn het ook de dingen die we van onszelf moeten en hoe, wat de energie laat wegstromen. Voel je je verantwoordelijk voor het gedrag van anderen? Denk je dat jij het op moet lossen? Of kun je accepteren dat het er gewoon is en van daaruit je programma met hen beginnen. Het is vaak een kluwen van factoren en hoe helderder je het voor jezelf maakt, hoe beter weet je wat je nodig hebt om te kunnen veranderen.
      Hartelijke groet,
      Tjitske

Leave a Reply