Moge de kracht door je heen gaan!

‘Moge de Kracht met je zijn!’ zeggen ze in de film Star Wars als ze iemand succes wensen. Wij in de feldenkrais-gemeenschap zouden dan zeggen: ‘Moge de kracht door je heen gaan!’ en daar bedoelen we dan mee door het skelet heen. Als je nl. je acties zo maakt dat de kracht in het skelet zich door je skelet kan voortplanten in plaats van te stranden in een of ander gewricht, worden je acties lichter, gemakkelijker en voorkom je allerlei schade aan het gewricht waar de kracht voorheen strandde. Laten we eens kijken wat je nodig hebt om dat te doen.

  1. Ruimte maken in je systeem om meer keuzes te hebben

Ons bewegen wordt meestal vanuit onze automatische piloot geregeld. Het is dan niet bewust, maar daardoor kunnen we wel sneller handelen. Om veranderingen te maken hierin en ruimte te scheppen om te kunnen veranderen in deze automatische bewegingen bewegen we langzaam en met al onze aandacht erbij. Dat is hoe onze hersenen in de leermodus komen en er dus veranderingen kunnen plaatsvinden.

  1. Meer gebruik maken van ons skelet in het bewegen

Meestal gebruiken we te weinig ons skelet en te veel onze spieren. Het skelet is meer in ons centrum, meer in de as van onze lichaamsdelen en heeft automatisch draagkracht. De meeste spieren zijn juist meer aan buitenkant, vlak onder de huid. Als je meer met je aandacht in het skelet bent, dus van binnen, is bewegen coördinatief lichter en vanzelfsprekender. Meteen ontspannen de spieren dan tot de minst krachtige aanspanning om de beweging te kunnen maken. Dat regelen je hersenen vrijwel ongemerkt. Daarom kun je eigenlijk alleen al daarmee zoveel verschil maken.

  1. De kracht door je skelet laten gaan

Vaak denken we in ledematen, in verschillende delen van jezelf. Je kunt jezelf ook meer als een eenheid in beweging voelen zijn. Benen houden dan niet op in je heupgewricht, armen houden niet op in je schouders, je hoofd wordt niet alleen gedragen door je nek. Hoe meer je kunt voelen dat je een geheel bent en hoe meer je je gedragen voelt in je skelet, hoe meer de kracht door je skelet heen gaat en je dus zonder frictiepunten kunt bewegen.

  1. Je zelfbeeld

Je zelfbeeld is een compilatie van je lichaamsbeeld en hoe je jezelf ziet op psychologisch, mentaal, sociaal en spiritueel gebied. Hoe blij ben je met je zelf? Kun je van jezelf houden zoals je bent?
Door feldenkraisbewegingen leer je vriendelijk, respectvol en zorgzaam met jezelf omgaan en ga je eigenlijk vanzelf meer van jezelf houden. Ook wordt je innerlijke beeld van jezelf geleidelijk meer congruent met hoe je werkelijk bent. En dat is toch eigenlijk het doel in het leven: meer jezelf mogen zijn.

  1. De kracht met je laten zijn

De Kracht van Star Wars is de kracht in je buitenwereld om je heen. (Ik wil hier niet verder uit te weiden hoe die kracht om en door alles heen gaat en ons hele universum omvat.) Hoe meer je kunt voelen dat jouw bewegen, jouw ‘zijn’ altijd een interactie is met de buitenwereld en hoe ook je gedachtenkracht hierin kunnen steunen en hinderen, hoe meer profijt kun je trekken van deze kracht. ‘Moge de Kracht met je zijn’ is dan ook een heel toepasselijke wens!

Dit is wat we in de zomerworkshop van 17, 18 en 19 augustus gaan onderzoeken en ervaren. Er is nog steeds ruimte om je aan te melden.

No comments yet.

Leave a Reply