Op zoek naar negatief is je natuurlijke aard

Ons brein zit nog sterk in de modus  is het veilig of niet. Er is maar 1 keuzeknop: ja/nee.

Ik wil graag nog aanvullen op het vorige blog ‘Het gaat nooit over!’ en hoe ons brein werkt. We staan nog veel dichter bij de oermens dan we zouden willen. Er is een enorme evolutie in de buitenwereld via de industrialisatie naar automatisering en digitalisering. Maar ons brein evolueert niet zo snel, die zit nog heel sterk in de modus die ik al beschreef: is het veilig of niet. Er is maar 1 keuzeknop: ja/nee. Voor ons, levend in het oerwoud, was je vergissen een kwestie van leven of dood. Als je een stok voor een slang aanzag gaf dat niets, maar als je een slang voor een stok aanzag dan kon dat ernstige gevolgen hebben. Dan kon dat het verlies van je leven betekenen. Ook bij het zoeken naar voedsel kon je beter negatiever denken dan dat je je vergiste en een giftige plant uit koos. Negatief kijken en interpreteren was dus de beste vaardigheid in dat leven. De mensen die dat het beste konden leefden langer en hadden meer nageslacht. Dat is dus waar je brein op ontwikkeld is.

Het gevolg is dat we eigenlijk altijd op zoek zijn naar wat niet in orde is in ons leven, in onze omgeving of in ons lichaam. Een soort focus op ongemak, ongeluk, misstappen en zo.
Rick Hanson, die onder anderen de jaartraining ‘The Foundations of Well-being’ heeft gemaakt, zegt dat je je brein kunt trainen het anders te doen. De manier waarop je dat doet is allerlei geluksmomenten, succesmomenten, fijne ervaringen en dergelijke in je opnemen door een paar minuten volle aandacht te geven aan wat je erbij voelt.

  • Hoe voelt het in je lichaam om deze positieve ervaring te hebben?
  • Kun je het zo intens voelen zodat het in het geheugen wordt opgeslagen?
  • Een paar minuten puur gewaar zijn van dit bijzondere moment en het een naam geven

Databank ontwikkelen

Elk positief moment wordt zo in je geheugen opgeslagen naast al die negatieve momenten die al automatisch worden opgeslagen vanuit het automatisch zoeken naar negatieve impulsen. Hoe meer positieve ervaringen je mee maakt en met behulp van ze bewust zijn opslaat hoe meer wordt in je geheugen de ruimte gevuld met positieve ervaringen.

Terughalen uit je geheugen

Om je brein vervolgens te leren zich meer in te stellen op positieve ervaringen kun je regelmatig gedurende de dag één of meer van je positieve herinneringen oproepen en daar weer een paar minuutjes van genieten. Als je dit echt regelmatig doet, dus liefst dagelijks meerdere keren, ga je langzaamaan je brein trainen om positieve dingen te zoeken in plaats van negatieve.

Dankbaarheid

Verschillende onderzoekers op het gebied van de neuropsychologie hebben zich laten inspireren door de Dalai Lama, die hun aandacht vroeg voor het gevoel van dankbaarheid binnen wetenschappelijk onderzoek. Dankbaarheid en liefde blijken de meest sterke positieve gevoelens die wij hebben en die brengen ons energetische niveau omhoog. Geadviseerd wordt om elke avond voor het slapen de dag door te nemen en je bewust worden van de momenten waar je dankbaar voor bent. Dagelijks die dankbaarheid echt voelen in je lichaam en om je heen als energie helpt ook de positieve instelling van je brein.

Feldenkraislessen

Ook feldenkraislessen kunnen je databank aan positieve gevoelens helpen opbouwen. Mensen die wekelijks een les bij mij volgen, hebben dat kunnen ervaren. Na bijna elke les kun je zo’n positief gevoel toevoegen aan je databank: ontspannenheid, vanzelfsprekend en gemakkelijk staan en lopen, een soort vanzelfsprekend rechtop zijn zonder enige inspanning, jezelf gedragen voelen door de aarde, meer bewustzijn van je binnenruimte, meer innerlijke verbinding. Die gevoelens bewust kaderen als positief en met je meenemen en regelmatig terugroepen helpt ook je brein naar een meer positieve instelling.

Optimisme versus pessimisme

Sommige mensen zijn van nature veel optimistischer ingesteld. Waarschijnlijk doen die van nature al het bovenstaande al. Anderen herhalen automatisch alle zorggedachten en volgen hoe het brein hen stuurt. Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw strategieën hoe je met deze ongemerkte behoefte van je brein omgaat. Deel het in het commentaarveld onderaan dit blog!

, , , ,

No comments yet.

Leave a Reply