Op grote voet leven

Meestal denk je bij de uitdrukking in de overtreffende trap: op tè grote voet leven in de zin van tè royaal. Ik dacht ik neem hem letterlijk, want dan is ‘op grote voet’ iets positiefs.

Maxi-Me

Moshe Feldenkrais zei al in de vijftiger jaren dat we maar heel weinig van onze hersencapaciteit werkelijk benutten. Hij gebruikte zijn lessen om de hersenen naar een grotere actieve capaciteit te brengen. In een van mijn vele latere trainingen ging het ook over je maximale potentiaal en hoe weinig je daarvan benut. Deze trainer had het over Maxi-Me. Bij Maxi-Me ben je 100% van je potentiaal en Mini-me je huidige percentage, meestal ruim onder de 50%. Dit zijn ego- woorden. Wie ben ik in mijn maximale potentie? Mini-me is jezelf kleiner maken dan je zou kunnen zijn door allerlei gewoonten en beperkende gedachten of door jezelf kleiner te houden om niet teveel boven de massa uit te steken. Dit geldt ook voor wat je doet met je spieren. Door je bewegingsgewoonten benut je veel minder van je potentiaal. Ik noem dat zelf altijd, mijn krappe jas, alsof ik me met mijn spieren intrek, kleiner maak. Dus heel letterlijk maak je jezelf kleiner: Mini- me

In elke feldenkraisles werk je aan het verruimen van je bewegingsmogelijkheid door met aandacht bewegingen te doen. Vaak ongewone bewegingen of in ieder geval zoek ik er altijd nieuwe elementen in. Aan het eind van de les krijg ik vaak reacties als: “ik voel me ruimer”, “ïk voel me breder”, “ik voel me langer”. Wat gebeurt er dan precies?

Samenwerken en loslaten

De feldenkraislessen ‘Bewust worden door bewegen’ zijn allemaal gericht op hoe je al je spieren laat samenwerken in de bewegingen die we maken en hoe je meer van jezelf bij de beweging kan laten horen. Dus hoe je minder grenzen maakt. Bijvoorbeeld dat je been in de bewegingen niet stopt in je heupgewricht, maar je bekken, wervelkolom, borstkas en hoofd erbij mee laat doen, laat volgen.

Al bewegend merk je gedurende de les dat je steeds meer opmerkt over wat je niet mee laat komen. Zo merk je al bewegend waar je jezelf vasthoudt, de beweging tegenwerkt en wat je dus moet loslaten om het wel mee te laten gaan. Het resultaat is dat je dan je vanzelf meer ruimte creëert, meer Maxi-Me.

Op grote voet

Terug naar ons thema: op grote voet leven. Hoe zou het zijn als je je voeten groter kunt ervaren? Dat zou toch fantastisch zijn, vind je ook niet?
Ze kunnen daardoor je gevoelsmatig een groter steunvlak geven en meteen veel meer flexibiliteit in dat steunvlak, wat je balans veel meer gemak geeft. Dat is wat we in dit weekend willen bereiken. Meer bewegelijkheid en meer ontspanning in de voet- en onderbeenspieren. En de voet meer als actor, initiatiefnemer, van het been laten zijn en verbinden met de rest van het lichaam. Net zoals de hand de actor, initiatiefnemer, van de arm is.

Op grote voet leven

‘Op grote voet leven’ ga je doen als je alles mee kunt nemen naar je dagelijks leven. Integreren noemen we dat. Dus wat kun je doen om dat rijke, grootse gevoel in je voeten wakker te houden. Want als je dat niet doet krimpen ze weer terug naar de grote en het gevoel van voor het weekend.

Je brein heeft daarvoor herhaling nodig in de eerstvolgende 6 weken tot 3 maanden. Dan is het geleerd, een nieuwe vaardigheid, een nieuwe gewoonte geworden. Dan kun je op grote voet blijven leven.

Meld je hier aan voor het weekend van 10 en 11 november.

, , , , , , , ,

No comments yet.

Leave a Reply