Zeggenschap over je bekkenbodem

Je bekkenbodem is een stevig spierstelsel wat letterlijk de bodem van je bekken vormt. Je kunt het zien als een soort dikke elastische hangmat tussen je schaambot, je stuitje en je beide zitbotten. Problemen geeft het meestal doordat de openingen naar buiten, je plas- en poepgat en voor vrouwen je vagina, daar doorheen lopen.

Na de bevalling had ik een lichte incontinentie overgehouden, af en toe een drupje als ik nieste, hoestte en als ik struikelde of viel was het echt nat. Eigenlijk niet zo’n probleem zolang je niet struikelt of valt en ik kon er dus goed mee leven. Ik was me er dus ook niet zo bewust van als een probleem. Wel durfde ik niet meer hard te lopen of te springen, maar in mijn leven van toen was dat meteen een excuus om dat niet te hoeven. Eigenlijk dus ook wel handig.

hardlopen is heerlijk als je bekkenbodem functioneert

Toen er een Advanced Training werd aangeboden over Feldenkrais en de bekkenbodem, ‘Pelvic Power’, schreef ik me meteen in. Eigenlijk vooral omdat ik nieuwsgierig was en om in mijn groepen een nieuw onderwerp te kunnen aanbieden.

Na die training had ik een bekkenbodem, daarvoor wist ik dat ik er een had maar was ik me er niet zo bewust van. Nu kon ik hem gewoon voelen, hij was er gewoon, aanwezig en warm. Het voelde geweldig! Ik wist niet wat ik gemist had tot ik werkelijk mijn bekkenbodem kon voelen. Dat gevoel, dacht ik, gun ik gewoon elke vrouw. En ja, mijn incontinentie was daarna verdwenen. Ik weet niet meer of het meteen was, maar dat doet er niet toe. Soms heeft iets ook tijd om te oefenen nodig en dat is bij spiercontrole zeker het geval. Hardlopen en springen doe ik ook weer en ik was vergeten hoe leuk ik dat vind!

Ik geef nu al weer ruim 10 jaar de bekkenbodemtraining ‘Zeggenschap over je bekkenbodem’, die is opgebouwd als een echte cursus verspreid over 6 zaterdagen. De oefeningen worden dan ook elke zaterdag een beetje complexer en tussen de cursusdagen in heb je tijd om te oefenen. Naast het gebruik van beelden en voorstellingen om het aanspannen en loslaten te vergemakkelijken krijgen alle spieren rond de bekkenbodem aandacht. Op die manier kun je beter onderscheiden wanneer je echt in je bekkenbodem bent of eigenlijk veel spieren er omheen mee aanspant. Hoe preciezer je de plaats van je bekkenbodem kunt voelen, hoe gemakkelijker je leert aanspannen en ontspannen. En zo kun je ook makkelijker leren dat je bekkenbodem normaal gesproken ontspannen mag zijn ook al ben je actief in de spieren eromheen. Je bekkenbodem past zich aan aan de situatie, dus bij bukken of tillen, springen of hardlopen spant hij automatisch zoveel als nodig is. Als dat systeem in de war is kun je het een beetje helpen door actief aan te spannen, het is echter de bedoeling dat je dat op de duur loslaat en leert vertrouwen op je bekkenbodem door de verbinding die je er mee hebt.

Je kunt de training volgen als je meer bewustzijn en gevoel in je bekkenbodem wilt hebben. Je kunt de bekkenbodemtraining ook volgen als je door klachten meer te zeggen wilt hebben over je bekkenbodem. Die klachten kunnen bijvoorbeeld zijn incontinentie voor plas of poep, operaties in het buikgebied, verzakkingen, menstruatiepijnen, seksuele storingen of trauma’s.

Een tijdlang heb ik de bekkenbodemtraining gegeven exclusief voor vrouwen. Dat schept een veilige omgeving om over intieme zaken te praten. Dat heb ik nu losgelaten. Maar als je daar wel behoefte aan hebt en je wilt graag meedoen kun je dat aangeven en kunnen we kijken of we daar een oplossing voor kunnen vinden.

Op Zaterdag 12 en 26 januari, 9 en 23 februari, 9 en 23 maart 2019 organiseert het Feldenkraiscentrum Utrecht de workshops ‘Zeggenschap over je bekkenbodem.’ Klik op deze link voor meer informatie over de workshop.

Als je naar aanleiding van mijn verhaal vragen hebt of iets eraan zou willen toevoegen kun je dat in het commentaarveld hieronder doen.

, , , , , ,

4 Responses to Zeggenschap over je bekkenbodem

  1. Karel Drexhage 28-12-2016 at 13:50 #

    Hallo Tjiske,

    Klinkt goed, zeggenschap over je bekken. Ik denk dat veel mensen, vermoedelijk vooral vrouwen, daar veel baat bij kunnen hebben.
    Heb je binnen Feldenkrais ook een training die meer aansprekend en inspirerend is voor mannen? Een groepje van jouw stagiaires waar ik een tijd aan deel heb genomen stuurt mij nog regelmatig een nieuwsbrief. Daarin proef ik vooral ‘bewegen om het bewegen’. Graag zou ik een onderliggende visie horen. Wat maakt Feldenkrais bijzonder? En ook: wat maakt het ook voor een man interessant om eraan deel te nemen?

    Groet!
    Karel Drexhage

    • Tjitske de Boer 28-12-2016 at 15:16 #

      Hallo Karel,

      Dankjewel, Karel, voor deze feedback!

      De bekkenbodemtraining is evenwel net zo interessant voor mannen als voor vrouwen. Ik heb alleen vanuit mijn eigen ervaring verteld. En ik kan ook niet echt zeggen of het wouh-effect voor mannen net zo groot is als het voor mij was. Net zo min als ik kan zeggen dat het voor andere vrouwen even sterk is.

      Ik las zojuist het verhaal van Katheline en Louise en dacht meteen, ik mis iets. Ook het begrip rug, dat bijna synoniem staat in hun herhaal voor de wervelkolom. Ik voel meteen in mezelf de connectie tussen voor en achter, de gehele breedte van de rug in verbinding met de bottige wervelkolom als as en steunpilaar. En het bekken als basis.
      Misschien krijg je bij mijn verhaal ook wel zulke reacties.

      Het gaat voor mij in het geheel niet over bewegen. Het bewegen is het middel waarmee een proces op gang wordt gezet. Het gaat voor mij over bewust worden en soms helpt het erg om dat heel concreet met herkennen en erkennen van bepaalde lichaamsdelen te doen. Ik denk dat hoe makkelijker je je in je eigen lichaam beweegt, hoe groter de ruimte is om spiritueel te ontwikkelen. En dat is wat ik ook meer en meer kan laten voelen. Het brengt mensen heel erg in het nu.

      Altijd is er aan het eind van de les een beter voelen, een beter en helderder denken, een gescherpte waarneming en een algehele ontwikkeling van de persoonlijkheid. Een gevoel van heelheid, als geheel functionerend en dat is ook waar het gemak vandaan komt.

      Ik vind dat alleen heel moeilijk in woorden neer te zetten, al die dimensies.

      Misschien vind je iets van die onderliggende visie verwoord in mijn volgende blog: ‘De Feldenkrais Methode onder de loep.’

      Hartelijke groet,
      Tjitske

  2. irene groenendijk-wanner 04-12-2018 at 15:36 #

    Goed bezig Tjitske. Deze lessen spelen zó in op de hele mens, zelfs al komt die voor een incontinentie-probleem bij voorbeeld, dat ook mijn leerlingen iedere keer voor een nieuw blok bijtekenen. Omdat er veel meer bij betrokken is dan alleen maar die bekkenbodem, die je inderdaad eerst moet gaan onderzoeken en leren kennen. Dat steeds opnieuw ermee verder willen, zegt dus wel iets. In het begin stond ik daar zelf versteld van. Nu weet ik inmiddels dat Feldenkrais magisch is. Voor iedereen die met empathie naar zichzelf wil leren kijken… ook voor mannen dus.
    lieve groet uit de Hilversumse Meent, iRene Groenendijk-Wanner

    • Tjitske de Boer 04-12-2018 at 16:12 #

      Hallo Irene,
      Dank je voor je stimulerende en enthousiaste comment!
      Lieve groet, Tjitske

Leave a Reply